We willen graag dat onze kinderen zelfvertrouwen opbouwen. Hoe vaak zeg jij tegen je kind zinnetjes als ‘goed gedaan’ of ‘slimme meid’? Zelf zeg ik het ook regelmatig, want mijn dochter van 2 zegt het nu zelfs tegen zichzelf: “goed zo”. Maar wat is nu het effect van deze complimentjes??

Carol Dweck heeft hier veelvuldig onderzoek naar gedaan en zij komt tot interessante, of misschien zelf zorgwekkende, conclusies.

 

Onderzoek naar het effect van complimentjes

 

Zo heeft zij leerlingen gevraagd om een simpele puzzel te maken. De helft van deze groep kreeg vervolgens te horen ‘wat ben je slim’ en de andere helft ‘wat heb je goed je best gedaan’. Daarna kregen de leerlingen de opdracht om een hele moeilijke puzzel te maken. Vervolgens mochten zij kiezen of ze een nog makkelijke puzzel wilden maken, die ze goed aan konden of een moeilijke puzzel, waar ze wat van konden leren.

De uitkomst: Van de kinderen die complimentjes kregen over hun inspanning (wat heb je goed je best gedaan) koos 90% de moeilijkere puzzel, terwijl de kinderen die complimentjes kregen over hun intelligentie (wat ben jij slim) kozen voor de makkelijke puzzel.

 

Fixed en growth mindset

 

De verklaring is dat kinderen (en volwassenen vaak ook trouwens) vaak erg gevoelig zijn voor hoe zij zullen worden beoordeeld, hoe andere mensen over hen denken. Door tegen kinderen te zeggen dat ze slim zijn, zeg je eigenlijk dat ze intelligent over moeten komen en niet door de mand mogen vallen. De verklaring kun je koppelen aan een fixed mindset en een growth mindset.

Mensen met een fixed mindset, een vaste mindset, geloven dat intelligentie is aangeboren en niet veranderd kan worden. De kinderen met deze mindset dachten bijvoorbeeld dat ze niet slim waren of niet goed waren in dit soort puzzels. Ze dachten dat ze geen fouten mochten maken en dat ze slim moesten overkomen, omdat ze beoordeeld werden.

Mensen met een growth mindset, een groei-mindset, geloven dat je altijd slimmer kunt worden. Zij voelen zich slim wanneer ze aan een taak werken die moeilijk is en wanneer ze vooruitgang boeken. De kinderen met deze mindset wilden de uitdaging aangaan en ze dachten dat ze iets konden leren van de moeilijkere puzzels.

 

Een alternatief voor complimentjes

 

Prijs je kinderen daarom niet te veel om hun intelligentie of slimheid en gebruik eerder zinnetjes als:

  • Dat heb je goed geprobeerd.
  • Wat heb je goed je best gedaan.
  • Het is je gelukt!

Hier in huis hoor je inmiddels heel wat vaker ‘gelukt’ dan ‘goed zo’. Ik ben er blij mee dat ik het heb geleerd en hopelijk kan ik mijn dochter meegeven dat we van fouten kunnen leren en dat we door veel te oefenen van alles kunnen leren!

Meer lezen? Lees bijvoorbeeld over de perfecte moeder:

 

https://schaamteloosimperfect.nl/de-perfecte-moeder/

Geen artikel meer missen?

Geen artikel meer missen?

 

Schrijf je nu gratis in, dan ontvang je een mail zodra ik een nieuw artikel plaats!

Dank voor je inschrijving! Vanaf nu mis je geen enkel artikel meer.